środa, 9 lutego 2011

Pora umierać czyli o potrzebie marzeń

Zdobyłam mojego świętego Graala! Czy to znaczy, że pora umierać? Ale może po kolei.
Napisałam do wydawcy "Gabinetu Kolekcjonera" G. Pereca z pytaniem czy można jeszcze tę książkę dostać u nich i otrzymałam sympatyczną odpowiedź. Ponadto Wydawnictwo i Klub LOKATOR (bo o nim właśnie mowa) przysłało mi książkę koszty wysyłki biorąc na siebie - zapłaciłam tylko za tenże wolumin:


Gabinet kolekcjonera. Historia pewnego obrazu (Un Cabinet d'amateur. Histoire d'un tableau),
Wydawnictwo i Klub LOKATOR, Kraków 2010,
seria Potencjalna, tom II,
tł. Wawrzyniec Brzozowski,
ISBN 978-83-61962-28-1

Książka wyszła w niewielkim nakładzie 750 egzemplarzy, co jest o tyle smutne, że postanowiłam czytać ją przynajmniej raz w roku, by podnieść jest poczytność (a swoją (nie)poczytalność).

Oto co mówi o tej książce sam jej autor:
"Nie chciałem ostatecznie pożegnać się z "Życiem instrukcją obsługi". Pracowałem nad tą książką tak długo, nosiłem ją w sobie tak długo, że nie umiałem się od niej w ogóle uwolnić. Aby się uwolnić - pomyślałem - najłatwiej byłoby napisać krótkie opowiadanie, które nie miałoby żadnego bezpośredniego związku z "Życiem...", ale jednak funkcjonowałoby dla mnie jako rodzaj szyfru. "Życie..." byłoby w nim zakodowane..."
Georges Perec

A o co chodzi z tym umieraniem? O cele i marzenia. Na szczeście wciąż mam nowe, również książkowe. Szukam kilku rzadkich książek, czekać (zapewne bezskutecznie) na polskie tłumaczenia kilku powieści, m. in. "Finnegans's Wake" J. Joyce'a, "North and South" E. Gaskell i wielu innych. Życie dzięki temu jest piękne, że dużo rzeczy jest nieosiągalnych.

Wracając do Wydawnictwa LOKATOR: mam również wydaną przez nich inną książkę Pereca, mianowicie:

Teatr I (Théâtre I),
Wydawnictwo i Klub LOKATOR, Kraków 2010,
seria Potencjalna, tom I,
tł. Jacek Olczyk,
ISBN 978-83-61962-28-1

Nakład tym razem - 1000 egzemplarzy. Fantastyczny ten tom zawiera dwie sztuki Pereca: "Podwyżkę" i "Schowek Permentier". Dwie innowacyjne sztuki, dekonstruujące nasze myślenie o dramacie i jego formie. Nadzwyczaj smaczna książeczka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz